Bantuan SABAH 2025

Tarikh Pembayaran Bantuan SABAH 2025: Kelayakan dan Semakan

Apakah Bantuan SABAH?

Disebabkan kos sara hidup yang semakin meningkat,  Dalam Belanjawan Sabah 2025, Kerajaan Sabah memutuskan untuk memberikan bantuan khas Sabah sebanyak RM300 sebulan kepada rakyat Sabah selama setahun. Tujuannya adalah untuk mengurangkan beban kewangan kepada keluarga miskin dan sangat miskin. Bantuan itu akan disalurkan melalui program Sentuhan Kasih Rakyat; jumlah yang diperuntukkan ialah RM358 Juta. Isi rumah termasuk ahli keluarga berumur 18 tahun ke atas daripada kategori miskin dan sangat miskin akan menerima jumlah RM300 sebulan.

Syarat dan Kategori Kelayakan SABAH

Untuk mendapatkan bantuan Sabah anda mesti;

  • Warganegara Malaysia (Warganegara Sabah)
  • Kategori Miskin dan Miskin Tegar
  • Ketua isi rumah termasuk ahli keluarga yang berumur 18 tahun ke atas

Tarikh Agihan Bantuan SABAH

Program Sentuhan Kasih Rakyat Sabah akan bermula pada Februari 2025 dan akan dilaksanakan secara berperingkat. Pada fasa pertama, 100,000 penerima akan mendapat manfaat daripada bantuan ini.

BANTUANTARIKH PEMBAYARAN
Program Sentuhan Kasih Rakyat SabahPembayaran akan dibuat secara berperingkat/berperingkat dan dalam bentuk pakej mulai Februari 2025

Jumlah Bantuan untuk SABAH

Sabah mempunyai bilangan isi rumah yang sangat miskin yang tinggi, iaitu 38% (6,937 daripada 18,445) daripada semua isi rumah sedemikian di Malaysia. Menteri Ekonomi juga melaporkan bahawa 7 daripada 10 daerah termiskin di negara ini terletak di Sabah.

Kadar bantuan yang diberikan ditunjukkan di bawah:

KATEGORI PENERIMAKADAR BANTUAN (RM)
Isi Rumah Berstatus Miskin dan Amat Miskin ( Ketua Keluarga termasuk Ahli Keluarga berumur 18 tahun dan ke atas )RM300(Sebulan)

Cara Daftar Bantuan SABAH RM300?

Ikuti langkah-langkah berikut untuk pendaftaran SABAH:

  1. Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat (UPPM)

Anda boleh mengunjungi pejabat UPPM di daerah masing-masing untuk mendapatkan borang permohonan. Mereka akan membantu anda melengkapkan proses dokumen dan memastikan maklumat anda lengkap sebelum menyerahkan.

2. Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JPKK)

Anda juga boleh menghubungi atau melawat JPKK di kawasan anda untuk mendapatkan bantuan dan panduan berhubung proses permohonan.

3. Ketua Kampung

Ketua Kampung memainkan peranan penting dalam mengesahkan permohonan.

4. Pengesahan dan Kelulusan

Pihak berkuasa tempatan akan menyemak semua permohonan sebelum diluluskan. Pastikan anda menyerahkan semua dokumen sokongan yang diperlukan.

Similar Posts