STR Login

STR Login –Semakan Status & Jejaki Bantuan Anda Dengan Segera

Cara Mendaftar Dan Login untuk STR 2025

Permohonan STR 2025 fasa 2 ditutup tetapi pendaftaran untuk fasa seterusnya dibuka sepanjang tahun 2025. Pemohon yang ingin mendaftar STR 2025 hendaklah memenuhi kriteria kelayakan dan tiada rekod dalam log masuk STR 2024.

Lawati laman web rasmi STR https://bantuantunai.hasil.gov.my/

ATAU

klik pada butang di bawah untuk memohon STR 2025 Pergi ke halaman utama MySTR dan klik pada Butang “Permohonan Baharu”

Apakah STR Login?

Ia adalah portal dalam talian yang diuruskan oleh kerajaan Malaysia, direka untuk mengendalikan tugas berkaitan inisiatif Sumbangan Tunai Rahmah (STR). Ini adalah pilihan untuk digunakan:

  • Mohon bantuan kewangan STR.
  • Semak status permohonan dan pembayaran.
  • Kemas kini maklumat peribadi atau perbankan.
  • Akses pengumuman penting dan kemas kini program.
str login

Anda akan login dan melihat halaman untuk memasukkan maklumat pemohon.

log masuk str
str log masuk

Masukkan semua maklumat yang diperlukan. (*) adalah untuk maklumat wajib.

  • Masukkan nombor mykad pemohon dan klik pada butang semak.
  • Menurut pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) anda akan melihat Nama, Umur, dan Jantina.
  • Jika anda tidak melihat data anda, lawati LHDNM terdekat.
  • Jika data anda didaftarkan dalam STR 2024 maka halaman berikut akan dipaparkan.
bantuan tunai
  • Nombor Telefon Rumah
  • Nombor Mudah Alih
  • Pilihan Pekerjaan
  • Pendapatan Kasar Bulanan Isi Rumah (Pemohon dan Pasangan)
  • Status Perkahwinan > Jika berkahwin masukkan tarikh perkahwinan
  • Jika bercerai masukkan tarikh perceraian
  • Sekiranya pasangan telah meninggal dunia maka masukkan tarikh kematian pasangan
  • Alamat Surat Menyurat
  • Mengikut maklumat kod zip, anda akan melihat nama bandar dan negeri
  • Pilih Pilihan Bank
  • Nombor Akaun Bank
  • Alamat E-mel

Maklumat Rakan Kongsi

check str

Jika anda sudah berkahwin, anda juga mesti mengisi maklumat Pasangan.

  • Jenis maklumat, MyKad / MyKAS / MyPR / Nombor Pasport / Sijil Lahir.
  • Masukkan Nombor Pengenalan Pasangan, Jika datanya tersedia dalam pangkalan data JPN maka maklumat tersebut akan dipaparkan. Jika ia tidak wujud dalam JPN, permohonan tidak boleh diteruskan, dan halaman berikut akan ditunjukkan.
cek str
  • Jika anda meletakkan Sijil Lahir atau nombor Pasport pasangan anda maka Nama dan Jantina hendaklah diisi secara manual dan salinan maklumat ini hendaklah dihantar kepada LHDNM.
  • Jika data Rakan Kongsi wujud pada aplikasi lain maka proses ini tidak boleh diteruskan dan anda mesti melawati LHDNM.

Maklumat Kanak-kanak

kemaskini str

Sekiranya pemohon sudah berkahwin maka semua maklumat pasangan hendaklah diisi dengan betul. (*) bermaksud butiran wajib.

str hasil
  • Masukkan nombor pengenalan Mykad / Mykid anak. Jika data NDR wujud maka Umur dan Nama akan ditunjukkan pada muka surat dan salinan sijil kelahiran anak mesti dihantar ke LHDNM terdekat.
  • Jika tidak wujud dalam data JPN maka maklumat anak tidak boleh diisi.
  • Pilih status anak jika Asli atau Anak Angkat.
  • Anda boleh mengisi maklumat untuk sehingga 5 kanak-kanak.

Maklumat Penerima

bayaran str

> Pilih maklumat benefisiari jika Asli atau Diguna pakai.

> Pilih Perhubungan ; Pasangan / Ibu / bapa / Anak / Adik beradik / Cucu.

> Pilih jenis maklumat benefisiari; MyKad / MyPR / MyKAS / MyKid / 

   Nombor Sijil Lahir / Pasport

> Masukkan Nombor Pengenalan waris

> Nama Waris; Sekiranya nombor pengenalan wujud dalam data JPN maka maklumat tersebut akan dipaparkan secara automatik. Jika ia tidak wujud maka atau jenis pengenalan diri adalah sijil kelahiran atau nombor pasport maka Nama hendaklah diisi.

> Masukkan nombor telefon penerima.

Klik pada untuk meneruskan jika anda mengisi maklumat yang lengkap.

status str

Isikan captcha dengan teliti dan kemudian sahkan dan teruskan

str bujang

Sijil permohonan akan dipaparkan dan maklumat, klik pada teruskan jika semua maklumat yang diberikan adalah betul.

tarikh bayaran

Proses Penyerahan

Klik pada butang Hantar

str fasa login

Apabila Ia berjaya dihantar skrin berikut akan ditunjukkan

daftar str
  • Teruskan jika anda ingin mendaftar ID MySTR.
  • Klik pada seterusnya jika anda tidak mahu mendaftar ID MySTR.
  • Klik pada Cetak jika anda ingin mencetak salinan permohonan.
rayuan str

Objektif Utama STR

  1. Mengurangkan Kemiskinan
  2. Sokongan Ekonomi
  3. Mempromosikan Ekuiti Sosial

Faedah Menggunakan Portal STR Login

  1. Anda boleh mengurus semua aspek aplikasi STR anda dari rumah anda.
  2. Dapatkan maklumat tentang tarikh pembayaran, amaun dan kriteria kelayakan.
  3. Log masuk ke akaun anda dengan selamat menggunakan nombor MyKad dan kata laluan anda.
  4. Jejaki status permohonan anda dan pastikan semua maklumat adalah tepat.

Isu dan Penyelesaian Biasa semasa daftar mystr

1. Lupa Kata Laluan

  • Klik Lupa Kata Laluan pada halaman log masuk.
  • Masukkan nombor MyKad anda dan ikuti langkah yang dihantar ke e-mel atau telefon berdaftar anda.

2. Akaun Dikunci

  • Akaun anda mungkin dikunci selepas berbilang percubaan log masuk yang gagal. Hubungi meja bantuan MySTR untuk mendapatkan bantuan.

3. OTP Tidak Diterima

  • Pastikan nombor telefon berdaftar anda aktif dan tepat. Jika tidak, anda boleh mengemas kininya melalui meja bantuan atau pejabat LHDN berhampiran.

4. Ralat Semasa Pendaftaran

  • You must double-check all entered information to ensure accuracy and use the contact support option for unresolved issues.

Kesimpulan

The STR program has significantly benefited millions of Malaysians in terms of their basic needs such as food, education, and healthcare. The Sumbangan Tunai Rahmah (STR) is more than just a financial aid program; it is a commitment to the welfare and prosperity for the people of Malaysia. By addressing economic challenges and promoting equitable resource distribution, the STR initiative helps pave the way for a more inclusive and resilient Malaysia.

Soalan Lazim

Log masuk ke MySTR dan navigasi ke bahagian “Maklumat Pembayaran” untuk melihat status.

Jika anda menghadapi sebarang masalah semasa mendaftar, anda boleh menggunakan bahagian “Bantuan” pada portal atau menghubungi sokongan pelanggan untuk mendapatkan bantuan. Mereka akan membimbing anda untuk menyelesaikan isu tersebut.

MySTR digunakan oleh pemohon yang mempunyai rekod permohonan STR 2025 sedia ada serta pemohon baharu. Fungsinya termasuk:
a. Permohonan Baru
b. Mengemas kini Aplikasi
c. Penyerahan Rayuan
d. Kemas Kini Maklumat Asas
e. Semakan Status Permohonan
f. Percetakan Aplikasi
g. Perubahan Kata Laluan
h. Penyerahan Maklum Balas
i. Peti masuk

Mesej ini muncul kerana nombor MyKad anda:
a. Belum digunakan untuk mengemukakan permohonan STR baharu.
b. Permohonan STR baharu yang dikemukakan ke pejabat LHDNM belum diproses.
Jika anda masih belum menghantar borang STR 2025, anda perlu memohon permohonan STR baharu.

  1. Bolehkah saya mengakses STR login pada peranti mudah alih saya?
    • Ya, portal STR adalah mesra mudah alih dan anda boleh mengaksesnya pada telefon pintar dan tablet juga.
  2. Adakah terdapat tarikh akhir untuk log masuk dan mengemaskini maklumat saya?
    • Kerajaan Malaysia mengumumkan pada setiap fasa STR. Selalunya laman web ini untuk kemas kini.
  3. Bagaimana jika saya tidak mempunyai akses internet?
    • Anda boleh mengunjungi pejabat LHDN atau cawangan BSN terdekat untuk mendapatkan bantuan.

Similar Posts